Kamutsalat med granatæble

Jeg kom hjem fra helsekosten med 3 granatæbler fra deres forrige sending, så de var sat ned til 5 kr stykket. Jeg overvejede hvordan jeg kunne bruge dem, ud over at spise dem helt natural som jeg plejer. Efter at have søgt lidt inspiration på nettet og kigget i skabe og køleskab, fandt jeg på en salat til aftensmaden.

Jeg har en pose hel kamut stående fra Aurion, en pose jeg købte til bagekursus deroppe sidste år. Kamut kaldes også kæmpedurum og er en af de spændende kornsorter Aurion har i deres sortiment. Alle andre hele korn kan bruges i stedet og hvis du ønsker en glutenfri udgave, så brug kogte fuldkornsris.

Salaten kan stå som selvstændig ret eller som tilbehør til kød eller lignende. Jeg tror den gør sig godt til sommerens grillmiddage, når vi en gang når så langt. Foråsløg kan helt sikkert erstatte porren, når sæsonen skifter.

2 dl hel kamut

½ porre

½ iceberg

1 granatæble

1 håndfuld pinjekerner

Olie

Balsamicoeddike

Kamut koges med 4 dl vand til de er møre, det tager ca. 45 minutter. Hvis der er en smule vand tilbage, hældes det fra og kamutten afkøles.

En dressing rystes sammen af olie og balsamicoeddike og smages evt. til med salt og peber og hældes over den kolde kamut.

Salat snittes, granatæblekerner pilles fri af skallen og porren snittes fint. Det blandes med kamutten og salaten anrettes på en stort fad. Pinjekerner ristes på en pande og drysses over salaten inden servering.

Skriv et svar

